top of page

מבד"ק מקוון- המיון מרחוק קרוב מתמיד!

נכתב על-ידי רביד אור- להב, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית


ברוכות וברוכים הבאים לסדרת כתבות שתעסוק במבדקי הקצונה ועולם הקצונה בצה"ל!

זו הכתבה הראשונה בסדרה, ומטרתה להציג את תהליך המיון הנוכחי במדור מבדקי קצונה: מבד"ק מקוון. הכתבות הבאות בסדרה, יצללו לשאר נושאים חשובים ורלוונטיים- מומלץ לעקוב!

מגפת הקורונה הביאה אתגרים רבים לאנושות כולה. וגם עולם המיון נדרש להשתנות מיידית.

בחודש מרץ 2020, בהובלתה של נטע ברזילי המופלאה (מ"מ ראש המדור), מדור מבד"ק עבר למיון מרחוק. מרחבי המדור, כיתות המבחנים, אזורי ההמתנה וחדרי הראיונות, שבעבר רחשו במועמדים ומועמדות, פסיכולוגים ופסיכולוגיות, התרוקנו מהם באחת, שכן המיון הפך למקוון.

אז כיצד המיון מתנהל היום??

לנוחיותנו, אתאר את התהליך באופן כרונולוגי מנקודת מבטו.ה של המועמד.ת:

ביום חמישי מקבלים כל מועמד ומועמדת, מייל אזרחי ממדור מבד"ק . במייל, פרטים על מועד יום המבחנים. ככלל, המבחנים מתקיימים בימי שני, כאשר מועמדים מבסיסים סגורים יבצעו אותם ביום ראשון לפני ההגעה לבסיס. כמו כן, במייל מודגשים נהלי ב"מ ונהלים כלליים לקראת ביצוע המבחנים וראיון הפסיכולוג.


ביום ראשון או שני עד השעה 9:00, מקבלים מייל אזרחי נוסף ממדור מבד"ק, ובו 3 קישורים:

1. שיחת תדריך עם מאבחנת בזום

2. אישור מדיניות המבחנים

3. קישור לביצוע המבחנים עצמם

יום המבחנים נפתח בשיחת תדריך של מאבחנת ממדור מבד"ק בזום. במהלך השיחה, המאבחנת נותנת דגשים חשובים למועמדים למבחנים ולראיון. כמו כן, המאבחנת מוודאת שלכל מועמד.ת יש איש.ת קשר מהסמכות שלו.ה למקרה של תקלות או בלת"מים.

אנו במדור מבד"ק נמצאים בקשר ישיר מול כלל הסמכויות על מנת לסייע ולתפעל תקלות ולענות על שאלות של מועמדים.ות במהלך יום המבחנים.

בסיום השיחה ולאחר אישור המדיניות, מתחילים המועמדים והמועמדות את יום המבחנים. בדומה ליום המבחנים במבד"ק בעבר, גם במתכונת המקוונת, כוללים המבחנים שאלונים ביוגרפים, שאלוני דיווח עצמי ומבחנים פסיכולוגים השלכתיים. מבחן קוגניטיבי שנערך בעבר, אינו מועבר היום, היות והוא אינו מותאם להעברה מקוונת ועשוי "להישרף" אם יועבר כך.

יום המבחנים נמשך כ-4-5 שעות. העדיפות הראשונה הנה לבצע את יום המבחנים ממחשב אזרחי, היות ודרך הטלפון לא נוח לבצע מבחנים כה ארוכים הדורשים כתיבה רבה. על כן, המלצתנו הנה לאפשר למועמדים ולמועמדות לבצע את יום המבחנים מביתם. במקרים חריגים, ובאישור מראש ממדור מבד"ק, ניתן לבצע את המבחנים גם מהטלפון הנייד.

במהלך יום המבחנים נדרש לשהות בחדר, לבד, ללא רעשים או הפרעות, ולבצע את המבחנים ברצף, ללא קבלת משימות תו"כ. ניתן לבצע הפסקות יזומות, לאכול, לשתות ולהתפנות. רוב המבחנים ללא הגבלת זמן. במהלך יום המבחנים, מאבחנות מדור מבד"ק מנטרות את התקדמות המועמדים , ומוודאות כי המבחנים נעשים ברצף, עונות על שאלות ונותנות מענה לתקלות טכניות.

על המבחנים יש לענות באופן כנה, אותנטי ובאופן הכי מדויק לעצמי. זו העצה הטובה ביותר שתוכלו לתת למועמדות ולמועמדים שנבחנים. על הכנה לקראת המבד"ק, נקדיש כתבה נפרדת.

במהלך יום המבחנים, ישלח לכל מועמד ומועמדת מייל אזרחי שלישי ממדור מבד"ק, ובו פרטים אודות מועד הריאיון ודרך ההתקשרות, כמו גם דף הסבר על הציונים וקבלת משוב או ערעור במקרה של פסילה. ראיון הפסיכולוג.ית נערך דרך הזום, בימים שלישי עד שני שלאחר יום המבחנים. במתכונת המקוונת, להבדיל מהעבר, יום המבחנים והריאיון אינם נערכים באותו היום, וזאת מאילוצים תפעוליים.

אל הריאיון ניתן להתחבר ממחשב אזרחי או טלפון נייד, על המועמד והמועמדת נדרש לשהות בחדר או משרד שקט ולבד. לא יתקיימו ראיונות בחוץ (מרכב, מהשטח, מאוטובוס וכולי). יש לוודא חיבוריות אינטרנט מראש, לעלות על מדים ולהציג תעודה מזהה בתחילת השיחה.

ראיון הפסיכולוג.ית עשוי להימשך בין 20 דקות ועד שעה. במהלכו מומלץ לענות בכנות ופתיחות.

לחלק מהמועמדות והמועמדים, אלו שנמצאים בוותק שירות נמוך, יתקיים מבחן נוסף של סימולציה פיקודית מול מאבחנת. הסימולציה תתקיים ביום הריאיון, דרך הזום.

לאחר הריאיון, הסתיים התהליך עבור המועמד.ת והציון ממבד"ק יוזן למערכות עד 16 ימים לאחר מועד הריאיון (ברוב המקרים מוזן הרבה לפני).

עד כאן הכתבה הראשונה בסדרה, בכתבה הבאה אעסוק ביתרונות לצד האתגרים במיון המקוון וכיצד המיון לקצונה עתיד להיראות גם ביום שלאחר הקורונה.


1,477 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page